Kódím.cz
1

Úvod do JavaScriptu

Seznámíme se s jazykem JavaScript a ukážeme si, jak se v JavaScriptu píší jednoduché programy.

Proměnné

V této části se konečně dostaneme k tomu, že naše programy budou mít více než jeden řádek. Při složitějších operacích a výpočtech totiž často vyvstane potřeba si nějaký mezivýpočet uložit pro pozdější použití. K tomu nám poslouží takzvané variablesproměnné. Proměnná je jakási pojmenovaná krabička nebo šuplík, do kterého si můžeme uložit nějakou hodnotu, abychom ji neztratili a mohli ji používat v dalších výpočtech. Abychom si procvičili proměnné a zajímavé operátory, zkusíme vyřešit následující úlohu.

Mějme čas v hodinách zadaný ve 24hodinovém formátu. Tři hodiny odpoledne tedy píšeme jako 15h. Nyní chceme spočítat, kolik hodin uvidíme na hodinách po uplynutí zadané doby. Například jaký bude čas po uplynutí 17 hodin?

const cas = 15;
const novyCas = (cas + 17) % 24;
document.body.innerHTML += novyCas;

V tomto kusu kódu jsme vytvořili hned dvě proměnné: cas a novyCas. Každá proměnná v JavaScriptu musí mít své jméno. To by mělo dobře vystihovat, co je v proměnné uloženo. Pokud chceme v programu používat nějakou proměnnou, musíme ji vždy nejdříve vytvořit. To se dělá pomocí klíčového slova const. Takovou proměnnou pak můžeme použít v libovolném výrazu tak, že prostě uvedeme její jméno.

Všimněte si důležité věci: document.body.innerHTML je také proměnná. Je trochu speciální tím, že ji nemusíme sami vytvářet, neboť už ji pro nás vytvořil prohlížeč při načtení stránky. Nepíšeme už tedy před ni const.

Většinu proměnných budeme používat tak, že jim při vytvoření přiřadíme nějakou hodnotu a tato hodnota už v proměnné zůstane až do konce jejího života. Občas se však stane, že potřebujeme hodnotu uloženou v nějaké proměnné změnit. V takovém případě musíme proměnnou vytvořit pomocí slovíčka let.

Takto můžeme například zkusit spočítat svou budoucí výplatu, pokud budeme pracovat na plný úvazek 21 dní v měsíci za 500 Kč na hodinu.

let sazba = 500;
let vyplata = 8 * 21 * sazba;
document.body.innerHTML += vyplata;

Pokud chceme spočítat výplatu pro jinou sazbu, můžeme hodnotu v proměnné změnit. V takovém případě už nepoužíváme const ani let.

let sazba = 500;
let vyplata = 8 * 21 * sazba;
sazba = 600;
document.body.innerHTML += vyplata;

Zde si však musíme všimnout jedné velmi důležité věci.

JavaScript není Excel

Dejte pozor na to, že do proměnné se jako do šuplíku ukládá pouze hodnota a nikoliv celý výraz. Všimněte si, že v příkladu výše jsem změnili hodnotu proměnné sazba. Po této změně bude v proměnné vyplata pořád původní hodnota. Pokud chceme obsah této proměnné aktualizovat, musíme příkaz spustit znova.

let sazba = 500;
let vyplata = 8 * 21 * sazba;
document.body.innerHTML += vyplata;

sazba = 600;
vyplata = 8 * 21 * sazba;
document.body.innerHTML += vyplata;

Změna na základě předchozí hodnoty

Často se nám stane, že novou hodnotu v proměnné chceme zkonstruovat na základě předchozí hodnoty. Například můžeme chtít hodinovou sazbu navýšit o sto korun.

sazba = sazba + 100;
vyplata = 8 * 21 * sazba;
document.body.innerHTML += vyplata;

Nebo ji můžeme chtít navýšit třeba o 15 %.

sazba = sazba * 1.15;
vyplata = 8 * 21 * sazba;
document.body.innerHTML += vyplata;

Tyto případy jsou tak časté, že pro ně JavaScript zavedl speciální operátory. Místo

sazba = sazba + 100;

můžeme psát

sazba += 100;

Místo

sazba = sazba * 1.15;

píšeme

sazba *= 1.15;

Tyto operátory se nám budou hodit také u řetězců. Takto například můžeme k uživatelskému jménu přidat e-mailovou doménu.

let email = 'alzbeta.zelena';
email += '@gmail.com';
document.body.innerHTML += email;