Reference
Z předchozí částí víme, že řetězce jsou immutable. Možná se ptáte, jaký to má důvod. Díky tomu, že řetězec nejde změnit, můžeme si představovat, že například řetězec 'Petr'
existuje v celém programu pouze jeden. Můžeme jej použít na deseti místech, a pořád to bude tentýž 'Petr'
.
Výhoda je, že můžeme provádět následující porovnání.
> const name = 'Petr'
> name === 'Petr'
true
Kdyby se při každém použití řetězce 'Petr'
vytvořila nová hodnota tak, jak to funguje u polí nebo objektů, výše uvedené porovnání by nefungovalo a nemohli bychom řetězce mezi sebou porovnávat. To by bylo hodně nešikovné, protože bychom pak nomohli zjišťovat jestli uživatel zadal například správné heslo apod.
> const password = 'kocka-leze-dirou'
> password === 'kocka-leze-dirou'
false // kdyby řetezce fungovaly jako pole a objekty
V podstatě chceme, aby řetězce fungovaly podobně jako čísla. Například číslo 25 také logicky existuje v celém vesmíru pouze jedno. Nemáme více různých čísel 25. Kdyby existovalo více různých čísel 25, opět bychom se dostali do problémů při porovnávání.
> const age = 25
> age === 25 // Tohle už by byla jiná 25!
false
Programátoři začátečníco často slýchávají, že proměnná jsou jako šuplíky nebo krabičky, do kterých se ukládají hodnoty. Tato analogie však právě nyní selhává. Už jsme viděli, že řetězec `'Petr`` je pouze jeden. Těžko však můžeme totéž tričko složit do dvou různých šuplíků ve skříni.
const name1 = 'petr';
const name2 = 'petr';
Ve skutečnosti proměnná na hodnotu pouze odkazuje podobně jako třeba webový odkaz odkazuje na nějakou webovou stránku.
Na druhou stranu, pole a objekty jsou v JavaScriptu mutable. Polí [1, 2, 3]
může skutečně existovat více. Pokaždé, když použijeme hodnotu [1, 2, 3]
, JavaScript vytvoří úplně nové pole, i když se stejným obsahem.
Pokud chtěli, aby dvě proměnné skutečně odkazovaly na totéž pole, musíme to provést takto.
> const x = [1, 2, 3]
> const y = x
> x === y
true
> x.push(8)
> y
[1, 2, 3, 8]